A viták az Antigonéban

A viták az Antigonéban
A jó vita egy témát boncolgat, és sajnos már itt elszokott bukni a dolog. Hiszen általában kitérünk a másiknak a hibáira, vagy múltjára. Nem kéne, hogy tartalmazzon sértő szavakat vagy általánosítást. Nem emelhetjük fel a hangunkat, és nem vághatunk a másik szavában sem. És persze a jó vitában nem ragaszkodhatunk csak a saját igazunk mellett, ha úgy adódik egyet kell értenünk a másikkal. Nekem az a tapasztalatom, hogy ma már nagyon ritka a jó vita, és sokan nem is tudják pontosan mit jelent ez. Hiszen, ha meghalljuk a vita szót akkor valami rossz dolog jut eszünkbe.
A történet első vitája Antigoné és Iszméné között zajlik le. Antigoné úgy érezheti, hogy Iszméné Kreón mellett áll. Mert nem ellenkezik a parancsával, és még őt is próbálja lebeszélni arról, hogy véghez vigye azt amit eltervezett. Iszméné saját életét próbálja védeni, és Antigoné haragszik is ezért, hogy nem akarja ő is eltemetni testvérüket. A vita ott kezdődik, hogy Iszméné úgy véli ők gyengék a férfiakkal szemben. „Mi gyönge nők vagyunk, a férfiakkal nem tudunk megküzdeni.” Antigoné akkor lesz feldúlt, amikor Iszméné hallgatni akar tettéről, ami olyan mintha szégyellné őt. „Ha így beszélsz, meg kell gyűlölnöm tégedet, s halott testvérünk is méltán gyűlölni fog.” Ezt mondhatjuk a történet alaphelyzetének.
A második az Antigoné – Kreón vita. Kreón először csak a törvényt tartotta szem előtt. „Egyforma sorsot mégse nyerhet jó, s gonosz”. Mivel Pholüneikész théba ellen rontott, még Eteoklész védte azt. Kreón láthatóan felsőbbrendűnek tartja magát Antigonénál. „De míg én élek, nem lesz asszony itt az úr”. Fiára sem hallgat és nem érdekli mi lesz Antigoné sorsa. A vita úgy kezdődik, hogy Antigoné azzal vádolja Kreónt, hogy az istenek sem hoznak ilyen törvényt mint ő. Ezek után azt mondja, hogyha az amit ő tett balgaság akkor Kreón maga is balga. Kreón persze erre dühös lesz, és úgy beszél, minta Antigoné kisebbrendű lenne nála. „Hogy fennhéjázva szóljon az, ki szolga csak.” Ő azt a hibát követi el idegességében, hogy erőből kezd vitatkozni ami miatt hamar kifogy az érvekből. Amit Kreón elkövet az a hübrisz. Antigonét nem érdekli mit beszél Kreón. Ő úgy véli, hogy felül akarja bírálni az isteneket azzal ,hogy olyan törvényeket hoz létre amik ellenük szólnak. Kitért a múltjára, hogy megértést nyerjen, de tudja mi lesz a sorsa és Kreón nem fog rajta engedni. Ez a vita van a történet középpontjában.
A harmadik a Kreón - Haimón vita. Haimón először úgy tesz mintha egyetértene apjával. Aztán elmondja a véleményét, hogy szerinte is szembeszállt az istenekkel és nem királyként viselkedik. Kreón úgy gondolja hogy nem tartja tiszteletben a korát és a szerelmét választja helyette. Itt Haimón azt mondja apjának, hogy „nem város az, mi egy ember tulajdona”. Itt Haimón arra akar utalni, hogy Kreón zsarnok módon viselkedik a városa felett. Kreón rájön, hogy fia egy nő pártját fogja, de azért megkérdezi erről fiát is. Haimón még mindig titkolja, de azt mondja apjának, hogy akkor ő is nő mert nem Antigoné pártján áll. Kreón azzal fenyegeti őt, hogy Antigoné nem lesz soha a hitvese. Mire Haimón azzal vág vissza, hogy „mást is megöl halála, hogyha meghal ő”. Kreón ezt félreérti, úgy gondolja, hogy fia őt akarja megölni. Teljes őrjöngésbe kezd és azt parancsolja, hogy hozzák ide Antigonét és Haimón előtt vegyenek véget életének.
A negyedik a Kreón – Teiresziász. A vak jós tisztában van a saját érdekeivel, tudja, hogy neki van igaza akármi is történjen. Ezért ő az egyetlen szereplő, aki meg tudja tartani a hidegvérét a vita alatt. Próbálja ő is a helyes útra téríteni Kreónt. Mire Kreón azzal vádolja, hogy biztos csak lefizették. „A pénzt szerette mindig mindenütt a jós.” A jós nem is foglalkozik többet vele elmondja a jóslatát mire a király teljesen kétségbe esik. "A halottakét váltságul fiát fogja elveszíteni, s házát csakhamar férfiak, és nők sírása tölti be."  Ez a történet tetőpontja.
Összegezve az Antigoné négy vitából tevődik össze és ezek fokozzák a hangulatot. A drámában megjelenik a 3-as egység. És a végén katasztrófa, bukás következik. Bekövetkezik a jóslat és már Kreón nem tudja visszafordítani tetteit a végzet miatt.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Madách-Petőfi történelemszemlélete

Szeret szó